De kosten voor aanschaf van een nieuwe koelvitrine zijn directe kosten.
Voorproeven Sturingsinfo
Ben je benieuwd?
Ben je benieuwd wat je al weet over sturingsinformatie zoals kengetallen? We hebben een aantal vragen voor je zodat je zelf kunt ontdekken, een soort quick scan dus. En het is daarnaast ook een voorproefje van wat je kunt verwachten in deze module.
Vraag 1
Nee, deze is stelling is niet waar. De kosten voor een nieuwe koelvitrine zijn indirecte kosten. Je hebt de koelvitrine nodig om een restaurant te runnen, maar je kunt de kosten niet direct toewijzen aan een product of dienst.
Niet waar. De kosten voor een nieuwe koelvitrine zijn indirecte kosten. Je hebt de koelvitrine nodig om een restaurant te runnen, maar je kunt de kosten niet direct toewijzen aan een product of dienst.
Vraag 2
Op een dag plaatst je opdrachtgever een nieuwe frisdrankautomaat, op dezelfde verdieping als het bedrijfsrestaurant waarvoor jij verantwoordelijk bent. Hij vraagt jou om de automaat wekelijks bij te vullen. Wat doe je?
Juist. Je wilt je opdrachtgever natuurlijk van dienst zijn, dus je doet het graag. Maar niet als vrijwilligerswerk. Daarom moet je goed kijken naar de contractafspraken (zoals deze zijn vastgelegd in een Service Level Agreement). Staan de gevraagde werkzaamheden er niet in? Treed in overleg met de opdrachtgever. Doe dit samen met je leidinggevende, bijvoorbeeld de regionaal manager.
Helaas! Het zit zo: Je wilt je opdrachtgever natuurlijk van dienst zijn, dus je doet het graag. Maar niet als vrijwilligerswerk. Daarom moet je goed kijken naar de contractafspraken (zoals deze zijn vastgelegd in een Service Level Agreement). Staan de gevraagde werkzaamheden er niet in? Treed in overleg met de opdrachtgever. Doe dit samen met je leidinggevende, bijvoorbeeld de regionaal manager.
Vraag 3
Annet heeft de volgende berekening gemaakt:
Omzet: € 989,-
Aantal gasten: 121
Aantal gewerkte uren: 23
€ 989,- : 23 = € 43,-
Wat heeft Annet uitgerekend?
Juist. Productiviteit reken je uit door de omzet door het aantal gewerkte uren te delen. En dat heeft Annet gedaan.
Helaas! Het zit zo: Annet heeft de omzet door het aantal gewerkte uren gedeeld, de uitkomst is de productiviteit per uur. Hoe hoger dit getal, hoe doelmatiger de medewerkers zijn ingezet.
Vraag 4
Bij een open-boekcontract hoef je als cateraar minder actief te verkopen.
Deze stelling is niet waar. Het financiële risico ligt weliswaar bij de opdrachtgever en niet bij de cateraar. Maar je moet nog steeds enorm je best doen om een goed resultaat neer te zetten. Want daar worden alle partijen beter van.
Deze stelling is niet waar. Het financiële risico ligt weliswaar bij de opdrachtgever en niet bij de cateraar. Maar je moet nog steeds enorm je best doen om een goed resultaat neer te zetten. Want daar worden alle partijen beter van.
Vraag 5
Hieronder staat een aantal termen en steekwoorden. Wat hoort bij elkaar?
- Inkoopkorting is voor de cateraarHand
- Cateraar en opdrachtgever delen de winstHand
- Opdrachtgever bepaalt het beleidHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Vraag 6
Wat wordt er bedoeld met de vakterm ‘overservice’?
Juist. We spreken van ‘overservice’ wanneer je structureel (dus bijna altijd) meer diensten verleent dan wat is afgesproken (en waar dus niet voor betaald wordt). Overservice zet de productiviteit onder druk.
Helaas! Het zit zo: We spreken van ‘overservice’ wanneer je structureel (dus bijna altijd) meer diensten verleent dan wat is afgesproken (en waar dus niet voor betaald wordt). Overservice zet de productiviteit onder druk.