Tot aan sluitingstijd moeten gasten een warme snack kunnen kopen. Wat voor eis is dit?
Op en top voor elkaar: oefenen
Oefening 1
Juist. Het is vanzelfsprekend dat gasten een warme snack kunnen kopen tot aan sluitingstijd. Je bent toch nog open?
Helaas! Het zit zo: Het is vanzelfsprekend dat gasten een warme snack kunnen kopen tot aan sluitingstijd. Je bent toch nog open?
Oefening 2
Jij bent beheerder van een locatie. Jij ziet dat een nieuwe collega niet het voorgeschreven schoeisel draagt. Je vraagt of ze geen andere schoenen bij zich heeft die wel aan de norm voldoen. Ze reageert met: “Nee, maar op deze schoenen werk ik altijd.”
Wat doe je?
Juist. Klinkt streng hè? Maar zo streng moet je dus zijn als het gaat om elkaars veiligheid. Als je iemand toch laat werken met de verkeerde schoenen en er gebeurt wat (er valt een mes op haar voet en deze steekt zo door de dunne stof in haar tenen of ze glijdt uit door de gladde zool) dan kunnen jij of de werkgever aansprakelijk gesteld worden. Los daarvan: je wil toch ook gewoon niet dat je collega naar het ziekenhuis moet? Streng zijn dus.
Helaas! Het zit zo: Klinkt streng hè? Maar zo streng moet je dus zijn als het gaat om elkaars veiligheid. Als je iemand toch laat werken met de verkeerde schoenen en er gebeurt wat (er valt een mes op haar voet en deze steekt zo door de dunne stof in haar tenen of ze glijdt uit door de gladde zool) dan kunnen jij of de werkgever aansprakelijk gesteld worden. Los daarvan: je wil toch ook gewoon niet dat je collega naar het ziekenhuis moet? Streng zijn dus.
Oefening 3
Je gast glijdt bijna uit in het restaurant, maar kan zich nog net op tijd vasthouden aan een collega. Wat doe je?
Goed zo! Kijk, dat kopje soep mag je natuurlijk altijd aanbieden, maar veel belangrijker is om te onderzoeken wat er gebeurde en hoe je kunt voorkomen dat het nog een keer gebeurt (met misschien wel ernstiger gevolgen). Mensen denken vaak: ‘Het ging toch goed?’ Maar ook dit zijn situaties waar je alert op moet zijn.
Helaas! Het zit zo: Kijk, dat kopje soep mag je natuurlijk altijd aanbieden, maar veel belangrijker is om te onderzoeken wat er gebeurde en hoe je kunt voorkomen dat het nog een keer gebeurt (met misschien wel ernstiger gevolgen). Mensen denken vaak: ‘Het ging toch goed?’ Maar ook dit zijn situaties waar je alert op moet zijn.
Oefening 4
- Certificaat VenecaHand
- Controles Hand
- Wettelijk erkend document voor HACCPHand
- RegistratiesHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 5
Hieronder staat een aantal handelingen die horen bij de stappen uit de Deming-cirkel. Wat hoort bij elkaar?
- Controleren van de ingangscontroleHand
- De procedure voor de ingangscontrole opstellenHand
- De ingangscontrole volgens procedure uitvoerenHand
- De ingangscontrole bijschavenHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 6
Kwaliteitszorg is gericht op het borgen van een bepaalde kwaliteit.
Waar!
Om kwaliteit te borgen, is kwaliteitszorg nodig. Het kwaliteitszorgsysteem is de vertaling daarvan naar de werkvloer. Daar mag jij dan mee aan de slag, elke dag weer.
Waar!
Om kwaliteit te borgen, is kwaliteitszorg nodig. Het kwaliteitszorgsysteem is de vertaling daarvan naar de werkvloer. Daar mag jij dan mee aan de slag, elke dag weer.