Hieronder staat een aantal oordelen van gasten.
Zet ze bij juiste letters van het POG-model en kijk goed of de ervaring positief of juist negatief is.
Hieronder staat een aantal oordelen van gasten.
Zet ze bij juiste letters van het POG-model en kijk goed of de ervaring positief of juist negatief is.
Goed gedaan!
In het POG-model spelen Product, Omgeving en het Gedrag van de medewerkers een belangrijke rol in de mate waarin de gast tevreden is.
Helaas. Probeer het nog een keer.
Op een locatie geldt het volgende:
Wanneer een gast verse jus d'orange met een belegde bol koopt, dan kan hij tegen een gereduceerd tarief daarbij een appel kopen.
Is dit een voorbeeld van koppelverkoop?
Klopt, dat is waar.
Koppelverkoop is een techniek waarbij het voor een gast aantrekkelijk wordt gemaakt een extra artikel te kopen, dat goed past bij zijn oorspronkelijke keuze.
Helaas, dat is waar.
Koppelverkoop is een techniek waarbij het voor een gast aantrekkelijk wordt gemaakt een extra artikel te kopen, dat goed past bij zijn oorspronkelijke keuze.
Op een locatie wordt veel aandacht besteed aan de opmaak van gerechten en de presentatie van artikelen.
Welk begrip hoort hier het beste bij?
Goed zo! Onder passieve verkoop verstaat men de verkoop van producten op initiatief van de gast. Daarbij is het natuurlijk heel belangrijk dat het product er goed uit ziet!
Helaas! Het zit zo: Onder actieve verkoop verstaat men de verkoop op initiatief van de verkopende partij (in dit geval is dat dus de cateringorganisatie). Bijverkoop en koppelverkoop zijn voorbeelden van actieve verkoop.
Onder passieve verkoop verstaat men de verkoop van producten op initiatief van de gast. Daarbij is het natuurlijk heel belangrijk dat het product er goed uit ziet!
Bij welke contractvorm moet je beter je best doen om winst te behalen?
Goed zo! Bij elk contract geldt dat je je best moet doen voor een goed resultaat. Als jij en je collega’s goed werk verrichten, dan is de opdrachtgever sneller tevreden dan wanneer je er met de pet naar gooit. Of de opdrachtgever tevreden is, hangt echt niet alleen af van de winst (of waar deze winst naartoe gaat).
Helaas! Het zit zo: Bij elk contract geldt dat je je best moet doen voor een goed resultaat. Als jij en je collega’s goed werk verrichten, dan is de opdrachtgever sneller tevreden dan wanneer je er met de pet naar gooit. Of de opdrachtgever tevreden is, hangt echt niet alleen af van de winst (of waar deze winst naartoe gaat).
Je werkt op een locatie met een formule waar alleen verse en gezonde producten worden bereid. Een gast vraagt om een broodje kroket, maar dit zit niet in het assortiment. Wat moet je in ieder geval niet doen?
Goed zo!
Je doel is om een negatieve ervaring (hij wil een product, maar kan het niet krijgen) om te buigen tot een positieve ervaring. En dat doe je niet door hem met lege handen te laten vertrekken. Grijp je kans om te achterhalen waar hij nog meer van houdt, bied alternatieven aan en zorg ervoor dat je gast kan genieten van een ander product. Dat is niet alleen beter voor de omzet, maar vooral ook voor de tevredenheid van de gast!
Helaas! Het zit zo: Je doel is om een negatieve ervaring (hij wil een product, maar kan het niet krijgen) om te buigen tot een positieve ervaring. En dat doe je niet door hem met lege handen te laten vertrekken. Grijp je kans om te achterhalen waar hij nog meer van houdt, bied alternatieven aan en zorg ervoor dat je gast kan genieten van een ander product. Dat is niet alleen beter voor de omzet, maar vooral ook voor de tevredenheid van de gast!
Een gast staat in het restaurant en kijkt zoekend om haar heen. Maartje loopt op haar af en vraagt of ze kan helpen. De gast zegt: “Ik heb wel eens zin in wat anders.” Maartje antwoordt: “We hebben vandaag een heerlijke salade!”
Wat vind jij van de stelling: “Maartje heeft uitstekend gehandeld.”
Klopt, dat is niet waar!
Maartje heeft weliswaar niets fout gedaan (ze is niet onbeleefd geweest of chagrijnig), maar ze heeft wel een belangrijke kans laten liggen: een kans om te achterhalen wat de wensen van de gast zijn. Misschien neemt deze gast juist altijd salades en wil ze nu wel eens wat anders proberen. Dan is het niet handig dat je een salade aanprijst. Eerst vragen stellen en dan pas een advies geven, dat was veel beter geweest.
Helaas, dat is niet waar!
Maartje heeft weliswaar niets fout gedaan (ze is niet onbeleefd geweest of chagrijnig), maar ze heeft wel een belangrijke kans laten liggen: een kans om te achterhalen wat de wensen van de gast zijn. Misschien neemt deze gast juist altijd salades en wil ze nu wel eens wat anders proberen. Dan is het niet handig dat je een salade aanprijst. Eerst vragen stellen en dan pas een advies geven, dat was veel beter geweest.
Een zelfscan-kassa is een kassa waarbij de gast zelf de producten kan scannen. Hierbij moet de streepjescode van het product ter hoogte van het laserapparaat gehouden worden.
Wat vind jij van de stelling:
“Een zelfscan-kassa is een voorbeeld van een betere service, terwijl er tegelijkertijd wordt bespaard op de kosten.”
Klopt, het is een fabel.
Een zelfscan-kassa vergroot de afrekencapaciteit van een locatie. En kan rijen verkorten en dus wachttijden. Dat is een belangrijke reden voor cateraars om zo’n kassa in te zetten. Het klopt ook dat er op personeelsuren bespaard kan worden als men gasten zelf laat afrekenen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan: gasten moeten ook om hulp kunnen vragen, er moet dus altijd iemand in de buurt zijn. Verder kun je helaas niet altijd vertrouwen op de eerlijkheid van gasten en loop je kans op extra derving als producten niet aangeslagen worden. Dus het is zeker geen feit dat wanneer gasten zelf afrekenen, dit altijd kostenbesparend is.
Helaas, dat is een fabel.
Een zelfscan-kassa vergroot de afrekencapaciteit van een locatie. En kan rijen verkorten en dus wachttijden. Dat is een belangrijke reden voor cateraars om zo’n kassa in te zetten. Het klopt ook dat er op personeelsuren bespaard kan worden als men gasten zelf laat afrekenen. Maar er zitten wel wat haken en ogen aan: gasten moeten ook om hulp kunnen vragen, er moet dus altijd iemand in de buurt zijn. Verder kun je helaas niet altijd vertrouwen op de eerlijkheid van gasten en loop je kans op extra derving als producten niet aangeslagen worden. Dus het is zeker geen feit dat wanneer gasten zelf afrekenen, dit altijd kostenbesparend is.
Wat heb jij in huis om een goede verkoper te worden? (Meerdere antwoorden mogelijk)
Goed!
Het is belangrijk om af en toe te kijken naar je eigen functioneren, want dan kun je pas bepalen waar je nog aan wilt (of moet) werken. We snappen dat het in het begin spannend kan zijn om actief te verkopen. Maar door het te doen, ga je ontdekken hoe leuk het is. Veel succes!
Goed!
Het is belangrijk om af en toe te kijken naar je eigen functioneren, want dan kun je pas bepalen waar je nog aan wilt (of moet) werken. We snappen dat het in het begin spannend kan zijn om actief te verkopen. Maar door het te doen, ga je ontdekken hoe leuk het is. Veel succes!