Hieronder staan kenmerken van verschillende contractvormen. Zet het juiste kenmerk bij de juiste contractvorm.
Voorproeven: Verkoop
Ben je benieuwd
Ben je benieuwd hoe het met jouw verkoopkennis gesteld is? We hebben een aantal vragen voor je zodat je het zelf kunt ontdekken, een soort quick scan dus. En het is daarnaast ook een voorproefje van wat je kunt verwachten in deze module. Het smaakt vast naar meer…
Vraag 1
- Winst is voor de opdrachtgever Hand
- Winst is voor de cateraarHand
- Winst wordt verdeeld tussen opdrachtgever en cateraarHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Vraag 2
Sommige mensen kunnen niets verkopen.
Klopt, dat is een fabel.
Iedereen kan verkopen! Het is een vaardigheid die je jezelf (of met hulp van collega’s en training) prima kunt aanleren. In deze module leer je de belangrijkste tips om de verkoper in jou los te laten.
Helaas, dat is een fabel.
Iedereen kan verkopen! Het is een vaardigheid die je jezelf (of met hulp van collega’s en training) prima kunt aanleren. In deze module leer je de belangrijkste tips om de verkoper in jou los te laten.
Vraag 3
Een salade zo mooi opmaken dat deze zichzelf verkoopt, is een vorm van actieve verkoop.
Klopt, dat is niet waar.
Een salade kan er inderdaad zo lekker uitzien dat mensen bij het zien van dit bord al verleid worden om voor de salade te kiezen. Maar dit noemen we passieve verkoop, je hoeft er verder immers niets extra’s voor te doen. Het zou pas actieve verkoop worden als jij je gasten aanspreekt en ze de salade aanprijst.
Helaas, dat is niet waar.
Een salade kan er inderdaad zo lekker uitzien dat mensen bij het zien van dit bord al verleid worden om voor de salade te kiezen. Maar dit noemen we passieve verkoop, je hoeft er verder immers niets extra’s voor te doen. Het zou pas actieve verkoop worden als jij je gasten aanspreekt en ze de salade aanprijst.
Vraag 4
Als je in een formule werkt, dan is er geen ruimte voor eigen inbreng.
Klopt, dat is een fabel.
Een formule is inderdaad zo opgebouwd dat je moet werken volgens richtlijnen en procedures. Maar wat het succes van een formule bepaalt, zijn de mensen die er mee werken. Wanneer je ideeën hebt om een formule nog krachtiger neer te zetten en succesvoller te maken, dan wordt dat alleen maar toegejuicht.
Helaas, dat is een fabel.
Een formule is inderdaad zo opgebouwd dat je moet werken volgens richtlijnen en procedures. Maar wat het succes van een formule bepaalt, zijn de mensen die er mee werken. Wanneer je ideeën hebt om een formule nog krachtiger neer te zetten en succesvoller te maken, dan wordt dat alleen maar toegejuicht.
Vraag 5
Gastgerichtheid gaat verder dan gastvriendelijkheid.
Klopt, dat is waar.
Soms worden de begrippen gastgerichtheid en gastvriendelijkheid op één hoop gegooid. Toch is er wel degelijk een verschil. Je bent gastvriendelijk wanneer je vriendelijk kijkt, glimlacht, je gasten begroet en netjes antwoord geeft op vragen. Je bent gastgericht wanneer je in staat bent je in je gast te verplaatsen. Je snapt wat je kunt doen om je gast echt te ondersteunen en komt direct in actie als je ziet dat je kunt helpen. Dit gaat een stapje verder dan ‘alleen vriendelijk zijn’.
Helaas, dat is waar.
Soms worden de begrippen gastgerichtheid en gastvriendelijkheid op één hoop gegooid. Toch is er wel degelijk een verschil. Je bent gastvriendelijk wanneer je vriendelijk kijkt, glimlacht, je gasten begroet en netjes antwoord geeft op vragen. Je bent gastgericht wanneer je in staat bent je in je gast te verplaatsen. Je snapt wat je kunt doen om je gast echt te ondersteunen en komt direct in actie als je ziet dat je kunt helpen. Dit gaat een stapje verder dan ‘alleen vriendelijk zijn’.
Vraag 6
Wanneer je lang op dezelfde locatie werkt, dan weet je wel wat je gasten wel en niet willen.
Klopt, dat is een fabel.
Het misverstand is dat veel mensen dit wel denken. Maar het gevaar is dat je dan gaat denken voor je gast, zonder zelf aan je gasten te vragen wat ze willen. ‘Dat werkt hier toch niet’ willen we niet meer horen. Ga jij niet zeggen toch?
Helaas, dat is een fabel.
Het misverstand is dat veel mensen dit wel denken. Maar het gevaar is dat je dan gaat denken voor je gast, zonder zelf aan je gasten te vragen wat ze willen. ‘Dat werkt hier toch niet’ willen we niet meer horen. Ga jij niet zeggen toch?
Vraag 7
Hieronder staat een aantal begrippen uit deze module. Welke uitleg hoort erbij?
- Contact maken met je gast zonder woorden te gebruiken (glimlach, oogcontact).Hand
- Extra diensten uitvoeren die niet in het contract staan en dus niet betaald worden.Hand
- De manier waarop producten worden geprijsd.Hand
- Manager die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en implementatie van een formule.Hand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.