Voortgangsgesprekken moeten deel uit maken van het opleidingsplan, vind ik.
Oefenen
Oefening 1
Veel ervaren praktijkopleiders zijn het met je eens!
Begeleidingsgesprekken vergen tijd van jou en van de stagiair of leerling, meestal 45 minuten of meer. Wie te weinig tijd reserveert tijdens het opleidingstraject om de voortgangsgesprekken te voeren, zal tijdens de werkzaamheden veelvuldig moeten bijsturen of op andere momenten met de stagiar of leerling moeten communiceren. Dat kost ongetwijfeld veel tijd en het komt de structuur van het begeleidingstraject niet ten goede. Ons advies: plannen die voortgangsgesprekken!
Weet je het zeker?
Begeleidingsgesprekken vergen tijd van jou en van de stagiair of leerling, meestal 45 minuten of meer. Wie te weinig tijd reserveert tijdens het opleidingstraject om de voortgangsgesprekken te voeren, zal tijdens de werkzaamheden veelvuldig moeten bijsturen of op andere momenten met de stagiar of leerling moeten communiceren. Dat kost ongetwijfeld veel tijd en het komt de structuur van het begeleidingstraject niet ten goede. Ons advies: plannen die voortgangsgesprekken!
Oefening 2
Een voortgangsgesprek is een gesprek op basis van gelijkwaardigheid.
Juist! Het bespreken van de voortgang is iets anders dan het geven van een beoordeling. Een beoordeling gaat over een leerresultaat, de voortgang gaat over de snelheid en manier waarop de doelen in een opleidingstraject bereikt worden. Om dit goed te kunnen doen, is gelijkwaardigheid tijdens een voortgangsgesprek zeer belangrijk.
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Het zit zo:
Het bespreken van de voortgang is iets anders dan het geven van een beoordeling. Een beoordeling gaat over een leerresultaat, de voortgang gaat over de snelheid en manier waarop de doelen in een opleidingstraject bereikt worden. Om dit goed te kunnen doen, is gelijkwaardigheid tijdens een voortgangsgesprek zeer belangrijk.