Welke van de onderstaande kosten horen NIET bij de indirecte kosten?
Sturingsinfo: oefenen
Oefening 1
Juist! Personeelskosten zijn kosten die direct toe te wijzen zijn aan een product of dienst. Om een salade te maken, moet je tomaten, sla, komkommer en dressing kopen, maar ook de personeelskosten betalen voor de medewerker die die heerlijke salade heeft gemaakt.
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Probeer het nog een keer.
Oefening 2
Bij gestegen omzet en gedaalde kosten stijgt het rendement.
Waar!
Het verschil tussen de opbrengsten en de kosten over een bepaalde periode noemen we het rendement. Als de opbrengsten stijgen en de kosten dalen, dan is dat win-win!
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Het zit zo: het verschil tussen de opbrengsten en de kosten over een bepaalde periode noemen we het rendement. Als de opbrengsten stijgen en de kosten dalen, dan is dat win-win!
Oefening 3
Merchandising is een verzamelnaam voor alle signing en productkaartjes.
Deze stelling is niet waar.
Signing en productkaartjes zijn inderdaad een onderdeel van merchandising, maar de term merchandising omvat nog veel meer technieken om producten te presenteren en promoten. Merchandising is het realiseren van die unieke ervaring. Het is zorgen dat er een klik ontstaat tussen het aanbod en haar afnemers, de gasten dus. Merchandising moet bezoekers een klein moment stopzetten in de winkel en verleiden tot proeven, proberen of voelen en … kopen.
Helaas, je hebt niet het juiste antwoord gekozen. Deze stelling is niet waar.
Signing en productkaartjes zijn inderdaad een onderdeel van merchandising, maar de term merchandising omvat nog veel meer technieken om producten te presenteren en promoten. Merchandising is het realiseren van die unieke ervaring. Het is zorgen dat er een klik ontstaat tussen het aanbod en haar afnemers, de gasten dus. Merchandising moet bezoekers een klein moment stopzetten in de winkel en verleiden tot proeven, proberen of voelen en … kopen.
Oefening 4
Welk kengetal kun je berekenen als je beschikt over de volgende informatie: omzet, gewerkte uren, voorraad?
Juist. Om de productiviteit uit te rekenen heb je de omzetgegevens en het aantal gewerkte uren nodig. De voorraadinformatie doet hier niet terzake.
Helaas! Het zit zo: om de productiviteit uit te rekenen heb je de omzetgegevens en het aantal gewerkte uren nodig. De voorraadinformatie doet hier niet terzake.
Oefening 5
Hieronder staat een aantal termen en steekwoorden uit deze module. Welke horen bij elkaar?
- De opdrachtgever bepaalt het beleidHand
- Alle kosten komen voor rekening van opdrachtgever en cateraarHand
- Opdrachtgever heeft geen inzage in de bedrijfsvoeringHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 6
Hieronder staan een aantal bespaartips. Welke hoort er niet bij?
Juist! Door gezamenlijk in te kopen bij een beperkt aantal leveranciers, kan inkoopvolume worden bereikt. In de meeste gevallen geldt: hoe groter het inkoopvolume, hoe groter het inkoopvoordeel.
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 7
Hoe kun je zorgen dat het rendement omhoog gaat?
Juist! Een gerichte verkoopactie op de juiste plek tegen een goede marge is de beste manier om het rendement te verbeteren. Het is natuurlijk belangrijk dat de hele beleving klopt. Een medewerker extra inhuren? Dat kost geld. Extra aankleding of producten door elkaar zetten? Daar wordt de verkoop echt niet beter van.
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 8
Een gast klaagt dat de soep te zout is. Wat doe je eerst?
Juist. Misschien denk je "open deur". En toch gaat klachtenbehandeling in de praktijk vaak de mist in. Stap 1 is het erkennen van de klacht. Dit doe je door goed te luisteren (in plaats van te praten!) en de klacht zeer serieus te nemen. Van klachten kun je immers leren en beter worden in je vak.
Helaas. Probeer het nog een keer.