Wat hoort bij elkaar? Sleep de trefwoorden en zet de handjes op elkaar.
Team up!: oefenen
Oefening 1
- Hoe sta je tegenover de ontvangerHand
- Wat wil je bereiken?Hand
- Wat je als zender van jezelf laat zien Hand
- De feiten die je beschrijftHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 2
Wat is een voorbeeld van intrinsieke motivatie?
Goed zo! Als iemand spontaan vertelt over hoe trots hij is op zijn werk, is dat een signaal van intrinsieke motivatie. Je bent intrinsiek gemotiveerd wanneer je iets doet als je het zelf wilt en/of het leuk vindt om te doen. Dit vanuit je eigen behoeften, waarden en interesses. Intrinsieke motivatie ontstaat dus vanuit interne drijfveren.De andere twee zijn voorbeelden van extrinsieke motivatie met een extern motief.
Nou, nee. Het zit net even anders. Bij alle antwoordmogelijkheden is er sprake van motivatie. Maar de verbouwing en de promotie zijn extrensieke factoren.
Als iemand spontaan vertelt over hoe trots hij is op zijn werk, is dat een signaal van intrinsieke motivatie. Je bent intrinsiek gemotiveerd wanneer je iets doet als je het zelf wilt en/of het leuk vindt om te doen. Dit vanuit je eigen behoeften, waarden en interesses. Intrinsieke motivatie ontstaat dus vanuit interne drijfveren.
De andere twee zijn voorbeelden van extrinsieke motivatie met een extern motief.
Oefening 3
Door weerstand van de ander serieus te nemen, zorg je voor een betere verstandhouding.
Ja, dit is waar.
Door aandacht te schenken aan de weerstand en bezwaren van de ander, voelt de ander zich serieus genomen. Dat bevordert de open communicatie en uiteindelijk ook de relatie.
Het begrip 'weerstand' wordt veelal negatief geduid. Alsof weerstand altijd voortkomt uit misplaatste behoudzucht of eigenbelang. Niets is minder waar. Mensen in organisaties weten over het algemeen prima wat goed loopt en wat beter kan. Weerstand is meestal niet zoveel anders dan energie die op andere doelen gericht wordt. Als je erin slaagt om die energie te richten op iets wat aansluit op jouw doel, is weerstand echt een cadeautje.
Helaas, maar je hebt niet het juiste antwoord gekozen. De stelling is waar.
Door aandacht te schenken aan de weerstand en bezwaren van de ander, voelt de ander zich serieus genomen. Dat bevordert de open communicatie en uiteindelijk ook de relatie.
Het begrip 'weerstand' wordt veelal negatief geduid. Alsof weerstand altijd voortkomt uit misplaatste behoudzucht of eigenbelang. Niets is minder waar. Mensen in organisaties weten over het algemeen prima wat goed loopt en wat beter kan. Weerstand is meestal niet zoveel anders dan energie die op andere doelen gericht wordt. Als je erin slaagt om die energie te richten op iets wat aansluit op jouw doel, is weerstand echt een cadeautje.
Oefening 4
Wat is het verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek?
Goed zo! Een beoordelingsgesprek kijkt alleen terug: je kunt immers alleen beoordelen wat al heeft plaatsgevonden. Bij het functioneringsgesprek kijk je terug, maar ook vooruit.
Helaas! Het zit zo: Een beoordelingsgesprek kijkt alleen terug: je kunt immers alleen beoordelen wat al heeft plaatsgevonden. Bij het functioneringsgesprek kijk je terug, maar ook vooruit.
Oefening 5
Wat hoort bij elkaar? Sleep de trefwoorden en zet de handjes op elkaar.
- TeambuildingHand
- Afscheid nemenHand
- Leidinggevende aan het woordHand
- Opvangen van reactiesHand
Goed gedaan!
Helaas. Probeer het nog een keer.
Oefening 6
Hendrieke geeft in de vergadering aan dat ze het niet eens is met de nieuwe planning. Roos is de voorzitter en reageert met: “Ik begrijp dat je het niet als een verbetering ziet.” Welke stap van BADSOC is dit?
Goed zo! Het gaat om de eerste letter van het BADSOC-model: de B van Bezwaar erkennen. Met een klacht werkt het net zo: je wilt eerst horen dat iemand je klacht serieus neemt.
Helaas! Het zit zo: Het gaat om de eerste letter van het BADSOC-model: de B van Bezwaar erkennen. Met een klacht werkt het net zo: je wilt eerst horen dat iemand je klacht serieus neemt.
Oefening 7
Wat zijn voorbeelden van basisingrediënten voor een succesvol team?
Goed zo! Een leider en een gedreven team zijn inderdaad basis-ingrediënten voor een succesvol team. Net als open communicatie en elkaar willen helpen. Maar bij makkelijk haalbare doelen wordt een team niet genoeg uitgedaagd. Bij een vaste taakverdeling slaat de sleur ook toe. Dat zijn dus geen basis-ingrediënten voor succes.
Helaas! Het zit zo: Een leider en een gedreven team zijn inderdaad basisingrediënten voor een succesvol team. Net als open communicatie en elkaar willen helpen. Maar bij makkelijk haalbare doelen wordt een team niet genoeg uitgedaagd. Bij een vaste taakverdeling slaat de sleur ook toe. Dat zijn dus geen basisingrediënten voor succes.